Blisko 171 000 wyprodukowanych samochodów, wzrost zatrudnienia o 1 500 osób, uruchomienie produkcji nowych modeli VW Caddy i VW Transportera – takimi wynikami zakończył 2015 rok Volkswagen Poznań. Do tego dodać należy, że budowa nowej fabryki VW Crafter we Wrześni przebiega zgodnie
z planem i na październik zaplanowane jest jej otwarcie.
- To był bardzo ciekawy i intensywny rok w historii Volkswagen Poznań – podsumowuje Jens Ocksen, Prezes Zarządu Volkswagen Poznań. – Zrealizowaliśmy wiele projektów w różnych obszarach działania fabryki, między innymi wystartowaliśmy z produkcją nowych modeli. Ponadto zatrudniliśmy wielu nowych pracowników, na budowie we Wrześni osiągnęliśmy stan ogrzewanych, zamkniętych hal w ostatniej fazie wykończania, w których można już planować produkcję i ustawiać maszyny. Wszystko przebiegło zgodnie z planem – dodaje Prezes Ocksen. Produkcja roczna osiągnęła poziom 170 810 aut. W tym nowy model – Caddy 4, którego światowa premiera odbyła się w lutym w Poznaniu – blisko 82 000. - W trakcie roku musieliśmy przeorganizować produkcję z modelu Caddy 3 na Caddy 4 oraz Transportera T5 na T6. To wymagało od nas dużej dyscypliny i dodatkowego kształcenia naszych pracowników – tłumaczy Dietmar Mnich, Dyrektor Zakładu w Poznaniu. – Zmiany wprowadzaliśmy w miesiącach letnich, ale przygotowywaliśmy się do tego procesu bardzo długo i starannie.
Również Zakład Zabudów Specjalnych Volkswagen Poznań zakończył 2015 rok bardzo dobrym wynikiem - zostało przebudowanych lub doposażonych 32.355 samochodów, o ponad 2 tysiące więcej niż zaplanowano w budżecie na 2015 rok. Najczęściej występujące w minionym roku przebudowy to Caddy na indywidualne zamówienie klientów, Volkswagen T5 oraz T6 - otwarta zabudowa, a także samochody gazowe CNG. Samochodów T6 ze skrzynią ładunkową zabudowano około 6100 sztuk. Z hali Zakładu Zabudów Specjalnych w 2015 wyjechało około 3500 samochodów napędzanych gazem ziemnym. Liczną grupą wśród zabudów specjalnych stanowiły zabudowy Caddy Taxi oraz Caddy Beach. Te dwa modele klienci zamówili w liczbie prawie 1000 sztuk. Wśród klientów flotowych nadal prym wiodą kolej niemiecka, armia niemiecka, policja niemiecka, poczta niemiecka, którzy łącznie zamówili około 3 500 pojazdów. Również polska policja była i jest klientem Zakładu Zabudów Specjalnych. Nowym i dużym kontraktem jest zabudowa na Caddy dla British Gas. W 2015 dział Zabudów Specjalnych może się także pochwalić budową niecodziennego samochodu w stylu nadmorskim, z zabudową przypominającą wnętrze jachtu, tzw. Caddy Pearl.
Z kolei Odlewnia Volkswagen Poznań zamknęła rok 2015 wynikiem 3 548128 wyprodukowanych komponentów, tj. o 141 561 więcej niż w roku 2014, zużywając tym samym ponad 27 ton aluminium.- Patrząc na Odlewnię przez pryzmat wszystkich wydarzeń poprzedniego roku jestem jeszcze bardziej dumny z tego co udało nam się osiągnąć. Oprócz realizacji planu produkcyjnego od stycznia 2015 uruchomiliśmy produkcję 8 nowych detali, przeznaczonych do najnowszej generacji aut Koncernu Volkswagen, co wiąże się z wdrożeniem wielu projektów, optymalizacji na przestrzeni całego procesu produkcyjnego. Ten rok ustabilizował naszą pozycję na rynku motoryzacyjnym. – mówi Mirco Wöllenstein, Dyrektor Odlewni VWP.
Ubiegły rok był rekordowy pod względem liczby nowych pracowników. A sam proces rekrutacyjny okazał się niemałym wyzwaniem.- Od początku 2015 roku przeprowadziliśmy ponad 800 Assesment Center, czyli ćwiczenia oceny kompetencji, określających poszczególne umiejętności kandydatów – wyjaśnia Jolanta Musielak, Członek Zarządu ds. Personalnych VWP. - W tych ćwiczeniach wzięło udział blisko 5 000 osób. Przeprowadziliśmy 4 535 rozmów kwalifikacyjnych. A to nie koniec. Styczeń to kolejne rekrutacje, bo pamiętajmy, że docelowo we Wrześni zatrudnienie znajdzie 3 000 osób.
Dlatego też duże znaczenie w VWP ma cały system kształcenia zawodowego, który w 2015 roku obchodził swoje dziesięciolecie, a także współpraca z poznańskimi uczelniami. Dzięki tym programom możliwe jest pozyskiwanie nowych pracowników, dla których VWP nie jest już zupełnie nową firmą.
- Zaczął się dla nas kolejny ciekawy, ale też ciężki rok – mówi Jens Ocksen. – Otwarcie fabryki Craftera we Wrześni, to oczywiście nasz priorytet. Ale też sprostać musimy wielu innym, nowym zadaniom, które zostały przed nami postawione. Wierzę jednak, że również dokładnie za rok będę mógł powiedzieć, że wszystko przebiegło zgodnie z planem – dodaje Jens Ocksen.