Volkswagen Poznań Partnerem Strategicznym zespołu PUT Motorsport

28 marca 2015

Zawody Formula Student to najbardziej prestiżowe zawody motoryzacyjne na świecie dla studentów uczelni technicznych. Co roku przyciągają na najsłynniejsze tory wyścigowe świata rzesze ambitnych i pełnych pasji młodych adeptów wyścigów. Partnerem strategicznym zespołu PUT Motorsport jest Volkswagen Poznań.

Zespół tworzy 22 pasjonatów inżynierii, studentów Politechniki Poznańskiej. Łączy ich wspólny cel, czyli budowa bolidu wyścigowego na międzynarodowe zawody Formula Student. Ze względu na interdyscyplinarność projektu, w skład drużyny wchodzi 6 grup projektowych o różnorodnych zadaniach - zarówno technicznych, jak i ekonomiczno-biznesowych.

Głównym celem projektu jest budowa bolidu wyścigowego. Po zaprojektowaniu, zbudowaniu oraz przetestowaniu pojazdu  studenci wezmą udział w zawodach serii Formula Student, które odbywają się na torach wyścigowych znanych m.in. z wyścigów Formuły1

O tym jak wyglądają zawody, opowiada Mikołaj Zygmański, lider Zespołu Wyścigowego Politechniki Poznańskiej PUT Motorsport:

"Struktura zawodów wymaga od nas wielopłaszczyznowego myślenia - choć podstawowym zadaniem jest budowa samochodu wyścigowego, zawody zwykle nie kończą się zwycięstwem drużyny, która skonstruowała najszybszy pojazd - aby odnieść sukces, należy rozważyć wiele innych kwestii. Już podczas fazy projektowania musimy rozważyć wymagania stawiane przez fikcyjny rynek określony przez organizatorów, określić cele finansowe oraz marketingowe, a w końcu skonstruować bolid mogący je spełnić. Organizatorzy zdecydowali się na wprowadzenie podziału zawodów na 2 zasadnicze grupy: testów statycznych oraz testów dynamicznych. Najważniejsze „przystanki” zawodów Formula Student w Europie, to tor Hockenheimring w Niemczech , Silverstone w Anglii czy Circuit de Catalunya w Hiszpanii. Weekend wyścigowy, w odróżnieniu od klasycznej Formuły 1, trwa nie 3, a 5 dni. Przez pierwsze dwa dni odbywają się testy statyczne, które mają na celu sprawdzenie zgodności konstrukcji z regulaminem. Jest to między innymi test głośności, test przechyłu czy test hamowania. Następnie przechodzimy do prezentacji biznesowej, podczas której musimy zachęcić grono inwestorów do produkcji naszego pojazdu. W tym samym czasie odbywa się tzw. „Design Event”, w którym sędziowie sprawdzają czy rozumiemy to, co zbudowaliśmy i czy potrafimy uzasadnić nasze wybory. Po przebrnięciu przez testy statyczne i część biznesową, przechodzimy do jazdy po torze. Tutaj uczestniczymy w 4 konkurencjach dynamicznych, na które składają się: test przyspieszenia, Skid Pad, Autocross oraz Endurance. W teście przyspieszenia naszym zadaniem jest rozpędzenie bolidu do jak największej prędkości w jak najkrótszym czasie na odcinku 75 m. Skid Pad to konkurencja, podczas, której jeździmy po „ósemce”, a Autocross, czyli tzw. „sprint” to zadanie, które wymaga pokonania wyznaczonej przez organizatorów trasy w jak najkrótszym czasie.

Na koniec zawodów odbywa się najważniejsza konkurencja, czyli Endurance. Jest to wyścig wytrzymałościowy, podczas którego każdy bolid musi pokonać 22 km po specjalnie wyznaczonym torze. Tutaj odpada najwięcej ekip, ponieważ w trakcie wyścigu bolid nie może ulec żadnym uszkodzeniom. Każdy wyciek lub urwany element dyskwalifikuje drużynę.W każdej z konkurencji najważniejszy jest czas, ale ze względu na ich trudność, już sam fakt ukończenia ich wszystkich może zagwarantować bardzo dobry rezultat końcowy. "

Postępy prac zespołu oraz zdjęcia z zawodów w Niemczech i Czechach można oglądać na

Stronie internetowej: www.motorsport.put.poznan.pl

Facebooku PUT Motorsport: https://www.facebook.com/put.motorsport