Volkswagen Poznań: 15-lat konsekwentnej polityki prośrodowiskowej przynosi efekty

17 lutego 2025

Zmniejszenie emisji CO2 o ponad 80 proc., ograniczenie zużycia wody o połowę na każdego wyprodukowanego Craftera, zredukowanie o jedną trzecią zużycia energii oraz całkowity recykling odpadów produkcyjnych, a także zdecydowana redukcja emisji lotnych związków organicznych - tak w największym skrócie można podsumować 15-lecie realizacji strategii środowiskowej przez spółkę Volkswagen Poznań. - Dzięki realizacji setek projektów związanych z dążeniem do neutralności klimatycznej, będziemy w stanie spełnić cel nadrzędny, jakim jest dekarbonizacja procesów produkcyjnych do 2040 roku - mówi Stefanie Hegels, prezeska Volkswagen Poznań.
 
Volkswagen Poznań już od 15 lat realizuje strategię środowiskową, która zakłada dążenie do neutralności klimatycznej. Wyjątkiem jest fabryka we Wrześni, która została otwarta w 2016 r. Tutaj ta strategia obowiązuje od 2018 roku.
 
Zielona energia, farma fotowoltaiczna, las węglowy
Porównując poziom emisji dwutlenku węgla z roku 2010 i obecnego wynika, że jej wartość została ograniczona na każdy wyprodukowany samochód i tonę komponentów o ponad 82 proc. Jak to osiągnięto? Od 2018 r. energia do produkcji samochodów wytwarzana jest w elektrowniach wodnych i wiatrowych na terenie Polski. Fundamentalnym krokiem była też decyzja o samodzielnym wytwarzaniu zielonej energii. Dwa lata temu zakończono pierwszy etap budowy farmy fotowoltaicznej, a w 2024 r. oddano do użytku kolejną instalację. Dziś na obszarze 22 ha pracuje ok. 25 000 tys. paneli dostarczających energię o max. mocy 15,2 MW. W optymalnych warunkach pogodowych fabryka we Wrześni jest samowystarczalna energetycznie.
 
Z pełną determinacją dążymy do tego, by spółka stała się neutralna w bilansie emisji dwutlenku węgla. Nasza farma fotowoltaiczna to jeden z kluczowych elementów tego procesu. Obecnie trwa budowa dalszych 3 MW instalacji naziemnej - opowiada dr Thomas Kreuzinger–Janik, dyrektor zakładu we Wrześni.
Działania mające na celu redukcje emisji dwutlenku węgla wykraczają poza mury zakładów. Takim projektem jest m. in. zielona logistyka. Polega ona na wykorzystaniu elektrycznej ciężarówki, która odpowiada za dostawy części między zakładami w Poznaniu i Swarzędzu. Dzięki współpracy z przewoźnikiem logistycznym emisje z transportu części zredukowano o ok. 50 ton CO2 w ciągu roku. Ciężarówki o napędzie elektrycznym będą wkrótce wdrażane na kolejnych trasach.
 
Czytaj też: Volkswagen Poznań poszerzy flotę elektrycznych ciężarówek obsługujących dostawy do fabryk
 
Przykładami działań zorientowanych na redukcję CO2 oraz otoczenie jest stworzenie lasu węglowego, a także akcje nasadzeń drzew. Do tej pory udało się zasadzić blisko 140 tys. drzew w bezpośrednim sąsiedztwie zakładów. Las węglowy z kolei to wspólny projekt Regionalnej i Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, Instytutu Badawczego Leśnictwa (IBL) oraz Volkswagen Poznań. Łącznie zajmuje ok.18 hektarów. Ma on zwiększone naturalne właściwości pochłaniania CO2 z atmosfery oraz jego magazynowania. Sztandarowym przykładem redukcji CO2 jest wykorzystanie ciepła ze sprężarek oraz z procesów topienia aluminium w Odlewni. Ciepło zamiast trafić do atmosfery, przesyłane jest do miejskiej sieci ciepłowniczej i pozwala ogrzać ok. 6,5 tysięcy okolicznych mieszkań. W ten sposób ograniczono emisję CO2 aż o ok. 3500 ton rocznie.
 
Zużycie energii elektrycznej, gazu i ciepła znacząco spadło. Jak to możliwe?
Wskaźnikiem, który udało się znacząco ograniczyć jest poziom zużycia energii. W Odlewni wskaźnik poboru prądu na tonę gotowych odlewów spadł w ciągu 15 lat o prawie jedną trzecią. W zakładzie w Antoninku udało się m. in. ograniczyć zużycie gazu o 36 proc., a we Wrześni poziom zapotrzebowania na prąd spadł o 32 proc. Dane te są liczone na jeden wyprodukowany samochód. Oznacza to, że produkując dziś jednego Craftera we Wrześni zużywa się o ponad jedną trzecią mniej prądu, niż w 2018 r. Ciepło z odzysku jest wykorzystywane w lakierniach w Poznaniu i Wrześni. Służy ono później m. in. do ogrzania wody czy pomieszczeń socjalnych. Dzięki inteligentnemu rozwiązaniu udaje się też elastycznie sterować wentylacją w okresach przestojów.
 
Czytaj też: Fabryka Volkswagena we Wrześni stała się samowystarczalna energetycznie. Jak to możliwe?
 
W przypadku Odlewni do produkcji jednej tony komponentów potrzeba o prawie jedną trzecią energii mniej niż w 2010 r. W jaki sposób udało się to osiągnąć? Digitalizacja pozwoliła na dogłębną analizę procesów i ich optymalizację pod kątem energetycznym. Odlewnia wykorzystuje też inne rozwiązania, m. in. free cooling, który w okresie jesienno-zimowym pozwala chłodzić powietrzem z zewnątrz pracujące w wysokich temperaturach maszyny. Proekologicznym rozwiązaniem są także dostawy ciekłego aluminium w termosach do Odlewni. W ten sposób unika się powtórnego topienia surowca, a co za tym idzie zużycia gazu.
 
Inwestujemy w technologie, które ograniczają emisję CO2 i zużycie zasobów. Już rozwijamy projekty, które dzięki sztucznej inteligencji zwiększą efektywność energetyczną – mówi Robert Wielgoss, dyrektor Odlewni Volkswagen Poznań.
Mniej wody, emisji LZO. A co z odpadami?
Także w przypadku zużycia wody firma może pochwalić się znaczącą redukcją. I tak zakład we Wrześni zużywa jej o połowę mniej niż w 2018 r. Natomiast zakład w Poznaniu Antoninku o 40 proc. mniej. Co się do tego przyczyniło? Zastosowano zamknięte obiegi wody w kabinie zraszania na montażu i w obszarze lakierni, szeroko wykorzystywana jest technologia osmozy. Sama wymiana filtrów żwirowych na świecowe we Wrześni przyniosła roczne oszczędności rzędu 2000 m3 wody i ścieków. Bardzo ważnym tematem jest zdecydowana redukcja emisji lotnych związków organicznych. Doskonale można to zobaczyć w zakładach w Antoninku i we Wrześni, gdzie powstają Caddy i Crafter. Dzięki inwestycjom i unowocześnianiu technologii udało się ograniczyć emisję LZO o 40 proc. na każde wyprodukowane auto. W Odlewni wartość redukcji wskaźnika w związku ze zmianą technologii produkcji rdzeni z technologii Warmbox do Anorganic wyniosła aż 75 proc.
 
Czytaj też: Volkswagen Poznań z licznymi wyróżnieniami na koniec roku 2024
 
Najwyższy wskaźnik dotyczy recyklingu odpadów produkcyjnych. Wynosi on prawie 100 procent. Co to oznacza w praktyce? Wszystkie odpady produkcyjne z wyjątkiem poduszek i pasów bezpieczeństwa poddawanych jest ponownemu przetworzeniu przez odbiorców odpadów. Dodatkowo wszędzie tam, gdzie jest to możliwe stosowana jest technologia bezodpadowa. Dostawy części produkcyjnych realizowane są w systemie pojemników zwrotnych, wykorzystywanych przez lata.
 
Co przyniesie przyszłość?
Przykłady naszych działań prośrodowiskowych pokazują, że konsekwentne działania podnoszące efektywność energetyczną i oszczędzające zasoby są korzystne zarówno pod względem środowiskowym, jak i ekonomicznym - mówi Stefanie Hegels. - My tę politykę świadomie realizujemy od 15 lat i nadal będziemy zdeterminowani, by osiągać kolejne cele środowiskowe. Analizujemy różne scenariusze. Będziemy rozwijali projekty związane z wytwarzaniem energii odnawialnej na terenie zakładów, trwają już prace związane z rozbudową farmy fotowoltaicznej. Chcemy, by panele solarne pojawiły się również w Poznaniu. Przyszłością jest zielony gaz i wszelkie inne rozwiązania, które doprowadzą nas do osiągnięcia neutralności klimatycznej w całym łańcuchu dostaw - zapowiada prezeska Volkswagen Poznań.