Jako pierwszy samochód w swoim segmencie Caddy TGI BlueMotion marki Volkswagen Samochody Użytkowe może być wyposażony w dwusprzęgłową, automatyczną skrzynię biegów. Podczas nadchodzącego salonu samochodowego w Genewie producent z Hanoweru przedstawi, jako światową premierę, model z układem napędowym zasilanym gazem ziemnym połączonym ze skrzynią DSG.
Mistrz długich dystansów debiutuje nad Jeziorem Genewskim – Caddy TGI BlueMotion, rodzinny van i miejski samochód dostawczy z napędem na gaz ziemny, jest teraz dostępny nie tylko z mechaniczną skrzynią biegów lecz także, po raz pierwszy, z dwusprzęgłową skrzynią DSG. Takie połączenie jest wyjątkowe w tym segmencie samochodów. W ofercie znajdą się ponadto wersje dostawcza i osobowa, z krótkim rozstawem osi oraz w przedłużonej wersji Maxi.
Poruszając się, w cyklu mieszanym Caddy TGI zużywa 4,1 kg gazu ziemnego na 100 km, a Caddy Maxi 4,3 kg/100 km. Oznacza to, że jeśli silnik jest zasilany jedynie gazem, Caddy może bez tankowania pokonać dystans 630 km, Caddy Maxi natomiast – 860 km.
W nowym Caddy oraz Caddy Maxi TGI BlueMotion zbiorniki na sprężony gaz ziemny (Compressed Natural Gas) zamontowano pod podłogą – dzięki temu nie zmniejszają one przedziału bagażowego. Jego pojemność w wypadku Caddy wynosi maksymalnie 3200 litrów, a w przypadku Caddy Maxi 4130 litrów. Samochody wyposażono dodatkowo w 13-litrowy zbiornik na benzynę. Wykonane ze stali zbiorniki gazowe mają kształt butli i są wypełnione gazem ziemnym CNG sprężonym pod ciśnieniem ponad 200 bar. W Caddy z krótkim rozstawem osi cztery zbiorniki mogą pomieścić 26 kg gazu ziemnego, do pięciu zbiorników Caddy Maxi TGI mieści się 37 kg CNG.
Gaz zmagazynowany w zbiornikach służy do zasilania 1,4-litrowego silnika TGI spełniającego nową normę emisji spalin Euro 6. Jednostkę tę opracowano w oparciu o nowy zmodyfikowany benzynowy silnik TSI. Do zasilania gazem przystosowano np. głowicę cylindrów, rozrząd, wał korbowy, tłoki, przewody oraz zawory. Technicy zmodyfikowali również system sterowania silnikiem, katalizator i turbosprężarkę. Zasilanie gazem uwzględniono już na etapie konstruowania benzynowej jednostki TSI.
Silnik TGI w Caddy maksymalny moment obrotowy o wartości 200 Nm osiąga w przedziale od 1500 do 3500 obrotów na minutę, a maksymalną moc 81 kW/110 KM - w granicach od 4800 do 6000 obrotów. Maksymalna prędkość Caddy TGI w wersjach dostawczej oraz osobowej wynosi 174 km/h w wypadku aut z mechaniczną skrzynią biegów i 172 km/h w modelach wyposażonych w skrzynię DSG.
Układ napędowy Caddy TGI BlueMotion w zwykłych warunkach potrzebuje benzynę jedynie w fazie rozruchu i rozgrzewania się silnika w temperaturach niższych niż minus 10 stopni Celsjusza. Benzyna może się jednak przydać także, gdy po drodze nie będzie akurat żadnej spośród 4200 stacji tankowania gazu CNG w Europie.
Gazem ziemnym CNG był napędzany już poprzednik aktualnego Caddy, noszący nazwę Ecofuel. Współczesny Caddy czwartej generacji w wersji zasilanej CNG ma oznaczenie TGI i z mechaniczną skrzynią biegów znajduje się w sprzedaży od połowy 2015 roku. Na początku czerwca 2016 roku po raz pierwszy będzie dostępny Caddy TGI ze skrzynią DSG. Ta sześciobiegowa przekładnia z dwoma sprzęgłami została opracowana w taki sposób, by sprawdziła się również w autach wykorzystywanych jako taksówki. Pośród miejskich samochodów dostawczych z segmentu A napędzanych gazem ziemnym Caddy TGI jest jedynym modelem dostępnym z a automatyczną skrzynią DSG.
Zaprezentowany niedawno Caddy Alltrack również może być zasilany gazem ziemnym. Ta lifestylowa wersja Caddy wyróżniająca się elementami stylistycznymi typowymi dla aut terenowych jest następcą modelu Cross Caddy. Caddy Alltracka można kupić także w wersji TGI z mechaniczną skrzynią biegów oraz – również od połowy roku – z sześciobiegową skrzynią dwusprzęgłową.
Caddy TGI jako miejski samochód dostawczy/furgon oraz w wersji Alltrack z krótkim rozstawem osi i sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów dostępny jest już w Polsce. Wersja ze skrzynią DSG zadebiutuje w kolejnych miesiącach.