W odlewni Volkswagen Poznań rozpoczęła się seryjna produkcja elementów obudowy przekładni silnika. Produkowane w Poznaniu komponenty trafiać będą do zakładu w niemieckim Kassel, gdzie zabudowane zostaną w elektrycznych układach napędowych.
Dr Thomas Kreuzinger - Janik, Dyrektor Odlewni Volkswagen Poznań „Jestem dumny z tego, że poznańska odlewnia ma swój wkład w rozwój i produkcję samochodów nowej generacji. To pierwszy produkt w portfolio zakładu, który zabudowany zostanie w elektrycznym modelu Volkswagen ID.3. Co równie ważne jego produkcja będzie neutralna pod względem emisji CO₂.”
- udany początek seryjnej produkcji obudowy przekładni silnika dla Volkswagen ID.3
- to pierwszy komponent z portfolio poznańskiej odlewni z przeznaczeniem do zabudowy w elektrycznym modelu
- planowana produkcja do 500 000 odlewów rocznie
- inwestycje w infrastrukturę i rozruch produkcji tego komponentu wyniosły ponad 40 milionów złotych
Poznań 12.09.2019 – W odlewni Volkswagen Poznań rozpoczęła się seryjna produkcja elementów obudowy przekładni silnika. Produkowane w Poznaniu komponenty trafiać będą do zakładu w niemieckim Kassel, gdzie zabudowane zostaną w elektrycznych układach napędowych.
Dr Thomas Kreuzinger - Janik, Dyrektor Odlewni Volkswagen Poznań „Jestem dumny z tego, że poznańska odlewnia ma swój wkład w rozwój i produkcję samochodów nowej generacji. To pierwszy produkt w portfolio zakładu, który zabudowany zostanie w elektrycznym modelu Volkswagen ID.3. Co równie ważne jego produkcja będzie neutralna pod względem emisji CO₂.”
Technologia i inwestycje
Wielkość produkcji tego detalu szacowana jest na pół miliona sztuk rocznie. Na rozruch, w szczególności zakup urządzeń i niezbędnej infrastruktury spółka przeznaczyła ponad 40 milionów złotych. W przeciągu minionego roku na powierzchni 1200 m2 zbudowano nowoczesny park z maszynami odlewniczymi i linią obróbczą. Proces produkcji komponentów jest całkowicie zautomatyzowany i zintegrowany za pomocą transporterów, kamer i robotów. Do obróbki części wykorzystano 4 innowacyjne technologie:
- digitalizacja całej linii z wykorzystaniem systemu kodów DCM i kamer w którym zawarte są wszystkie potrzebne parametry odlewania i obróbki. Dane te są wykorzystywane do sterowania procesami i wizualizacji.
- automatyczny załadunek części na linię obróbczą przy pomocy robota i skanera laserowego.
- technologia chłodzenia narzędzi obróbczych MMS (Minimale Menge Schmierung) polegająca na chłodzeniu narzędzi za pomocą mgły olejowej i powietrza.
- W pełni zautomatyzowane pakowanie części połączone z systemem logistycznym
Szkolenia i przekwalifikowanie personelu:
Równolegle z przygotowaniem niezbędnej infrastruktury spółka szkoliła pracowników do obsługi nowej linii produkcyjnej. Od 2018 roku przygotowano do nowych zadań 15 pracowników, którzy poza szkoleniem fachowym i stanowiskowym brali także udział w wymianie doświadczeń z pracownikami z zakładu w Kassel. Jednocześnie pracę w tym obszarze rozpocznie już we wrześniu 3 absolwentów Szkoły Odlewników, prowadzonej na terenie Odlewni przy współpracy z Zespołem Szkół Nr 1 w Swarzędzu.
Odlewnia Volkswagen Poznań jest trzecią największą odlewnią w koncernie Volkswagen i jedną z największych odlewni w Europie. Co trzeci samochód koncernu Volkswagen posiada część wyprodukowaną w poznańskim zakładzie. W odlewni produkowane są głowice cylindrowe do silników, obudowy przekładni kierowniczej, wsporniki przedniej osi zawieszenia, pokrywy głowic cylindrowych oraz obudowy sprzęgła i skrzyni biegów. Części wytwarzane w Poznaniu są wysyłane między innymi do zakładu produkującego silniki w Polkowicach oraz Niemiec, Czech, Węgier, CKD Chin, Indii i Brazylii. Odlewnia ubiegły rok zamknęła wynikiem 4 mln 424 tys. wyprodukowanych komponentów. Począwszy od 2019 roku odlewnia dołączyła do zakładów Volkswagen Poznań zasilanych w 100% energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Model ID.3 to główna gwiazda stoiska marki Volkswagen podczas tegorocznych Targów we Frankfurcie. Model ten może być wyposażony w jeden z trzech akumulatorów, które różnią się pojemnością i zapewniają zasięg od około 330 do 550 km (według WLTP). Do wyboru są akumulatory o pojemności 45 kWh, 58 kWh oraz 77 kWh. Akumulator można naładować w ciągu zaledwie 30 minut do poziomu, który zapewnia zasięg 290 km (prądem o mocy 100 kW).