25 lat temu ruszyła umiejscowiona w poznańskiej dzielnicy Wilda Odlewnia Volkswagen Poznań. Przez ćwierć wieku zakład przeszedł ogromną metamorfozę, rozwijając się od małego wydziału z jednym piecem i trzema maszynami z kokilami wypożyczonymi od zakładu w Hanowerze, do zatrudniającej ponad 1000 osób jednej z największych i najnowocześniejszych odlewni w Europie, drugiej w koncernie pod kątem zużycia aluminium rocznie, produkującej podzespoły do najnowszych, w pełni elektrycznych samochodów różnych marek koncernu Volkswagen, m.in. modeli rodziny VW ID.
Choć początki Odlewni Volkswagen Poznań sięgają jeszcze początków roku 1996, gdy uruchomiono niewielki zakład oczyszczania kolektorów ssących przy ul. Św. Michała w Poznaniu, to jednak dopiero rok później, wraz z przygotowaniem do produkcji hal w zakładach HCP na poznańskiej Wildzie, fabryka rozpoczęła pełną działalność. Przez 25 lat rozwijała i rozbudowywała się systematycznie, osiągając pozycję jednej z największych i najnowocześniejszych odlewni w Europie. Dziś na siedemnastu wydziałach Odlewni pracuje ponad 1000 osób. Pozycję wiodącego producenta podzespołów Odlewnia Volkswagen Poznań uzyskała poprzez umiejętne dostosowanie produktów do wymagań na rynku motoryzacyjnym, a co za tym idzie wprowadzenie znaczących zmian w procesie odlewania. W zakładzie produkowane są głowice cylindrowe, obudowy układu kierowniczego i elementy podwozia dla różnych modeli marek Volkswagen, Skoda, Audi i Porsche, a od 2019 roku produkowane są tu części elementów silnika do aut elektrycznych koncernu VW, m.in. dla rodziny pojazdów Volkswagen ID. Od początku istnienia zakładu w odlewni Volkswagen Poznań powstało ponad 85 milionów komponentów.
„Choć rozpoczynaliśmy od jednego, wypożyczonego pieca i kilku maszyn, to dziś z dumą muszę podkreślić, że Odlewnia Volkswagen Poznań jest zakładem nowoczesnym, w wysokim stopniu zautomatyzowanym, będącym w głównym nurcie rozwoju motoryzacji i produkującym zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju” – mówi dr Thomas Kreuzinger – Janik, dyrektor Odlewni. „Najlepszym przykładem naszego zaawansowania technologicznego jest fakt, że już w roku 2019, czyli na samym początku elektrycznej ofensywy Koncernu Volkswagen, to właśnie nam powierzono produkcję niektórych komponentów do samochodów w pełni elektrycznych. Dziś wytwarzamy podzespoły do takich modeli jak Volkswagen ID.3, ID.4, ID.5, Audi e-tron, czy Porsche eMacan Turbo.”
Obecnie hale produkcyjne Odlewni Volkswagen Poznań zajmują powierzchnię ponad 36 000 m2. Wolumen produkcji, to ok. 4,5 mln komponentów rocznie. W 2019 roku uruchomiono nową linię odlewniczą. Metodą odlewania ciśnieniowego produkowana jest tu obudowa przekładni silnika zabudowywana na platformie MEB ( niem. Modulare E-Antriebs-Baukasten) do w pełni elektrycznych aut z rodziny ID. W ostatnim czasie Odlewnia zainwestowała ponad 2,5 mln euro w nową maszynę do odlewania ciśnieniowego, po to, by móc odlewać części do najnowszych, kolejnych elektrycznych aut Koncernu Volkswagen.
„Na przestrzeni lat diametralnie zmieniła się specyfika pracy w Odlewni. Dziś odlewnik to wykwalifikowany pracownik, który znając proces, potrafi obsłużyć robota czy całą zautomatyzowaną linię odlewniczą. Świadomi zachodzących zmian, wychodząc naprzeciw już w 2012 roku utworzyliśmy Szkołę Odlewników, która była pierwszym warsztatem na terenie Volkswagen Poznań dedykowanym wyłącznie uczniom. Transformacja i postęp nie ominęły także tego obszaru i dlatego od nowego roku szkolnego rozpoczynamy naukę w zawodzie Mechatronik z podstawami odlewnictwa. ” mówi Jolanta Musielak, członek zarządu Volkswagen Poznań ds. personalnych i organizacji i dodaje „Dziś z dumą mogę powiedzieć, że odlewnia Volkswagen Poznań to nowoczesny zakład z niezwykle zaangażowaną i kompetentną załogą, w zrównoważony sposób rozwijający się w kierunku przyszłości i elektromobilności”
„Przez 25 lat istnienia ten zakład zmienił się nie do poznania. Cieszymy się, że wraz z rozwojem zakładu rozwijali się jego Pracownicy. Załoga stale podnosiła swoje kompetencje, co również wpływało na stabilność zatrudnienia. Co równie ważne, praca w Odlewni jest bezpieczna, a jest to zasługa codziennej pracy działu BHP oraz Społecznych Inspektorów Pracy na rzecz bezpieczeństwa Pracowników.” komentuje Piotr Olbryś przewodniczący OM NSZZ Solidarność w VWP.
Odlewnia Volkswagen Poznań, to doskonały przykład zrównoważonego rozwoju i udanej koegzystencji zakładu przemysłowego z sąsiadującymi z nim terenami mieszkaniowymi. Na terenie Odlewni i w okolicy nie tylko z sukcesem nasadza się drzewa, tworzy tzw. zielone ściany i łąki kwietne, ale również uruchomiono tu program odzysku ciepła, służący okolicznym mieszkańcom i umiejscowionemu niedaleko szpitalowi. Już od 2017 roku Odlewnia Volkswagen Poznań wraz Veolia Energia Poznań, odzyskuje ciepło powstające przy pracy sprężarek i przekazuje je do miejskiej sieci ciepłowniczej. Od tego roku projekt ten osiągnął jeszcze większą skalę, odzyskując ciepło również z wytapialni aluminium. Oblicza się, że Volkswagen wprowadzi do sieci ciepłowniczej energię cieplną o wartości energetycznej 56 000 gigadżuli (GJ). Inwestycja ta pozwoli na ogrzanie ok. 4500 mieszkań w 45 budynkach wielorodzinnych znajdujących się na poznańskim Górczynie. Dzięki tej inwestycji poznańska elektrociepłownia Karolin, dotychczas dostarczająca tam energię cieplną, wyemituje rocznie o 2440 ton CO2 mniej i zużyje ok. 3200 ton węgla rocznie mniej – To wynik porównywalny z ilością dwutlenku węgla jaką pochłania rocznie aż 400 000 drzew.
Zakład z sukcesem współpracuje też i prowadzi dialog z Radą Osiedla Wilda, wspiera okoliczne przedszkola, sąsiadów będących pod opieka MOPS, współpracuje z projektem Schron Kultury Europa oraz angażuje się w projekty WOŚP.